Sivut

torstai 26. maaliskuuta 2020

Kännykkä avuksi tupakoinnin lopettamisessa

Jep, siitä aparaatista on siihenkin. Tai ehkä ei pelkästä aparaatista, mutta siihen asennettavasta sovelluksesta voi löytyä inspiraatiota, motivaatiota ja ihan silkkaa faktaa.
Tämä ei ole mainos, vaan oma kokemukseni.





Google Play kaupassa näyttää olevan monenmoista sovellusta tupakoinnin lopettamisen tueksi. Mä latasin niitä useamman, ja suurimman osan saikin poistaa samantien. Kaksi sovellusta jäi, ja ajattelin tässä postauksessa kertoa omia fiiliksiäni toisesta, melko monipuolisesta sovelluksesta.

Sovellus on nimeltään yksinkertaisesti Smoke Free. Ihan hurjan omaperäistä, eikö?
Mutta ei nimi sovellusta pahenna jos ei sovellus nimeä, vai mitenköhän se meni....
Google Playn haussa sovellus pompahtaa esille melko hyvin, mutta olen tässä tehostanut näkyvyyttä oikein kauniilla punaisella nuolella 😄


Sovellus on ilmainen, mutta lisämaksusta sai käyttöön lisää ominaisuuksia ja mainokset poistuivat. Ilmaisillakin ominaisuuksilla olisin pärjännyt oikein hyvin, mutta koska halusin kaikenhetinyt niin maksoin sen 5€ ja rapiat, vaikutti jo hetken käytön jälkeen sen arvoiselta.

Mitä sillä sitten tekee?
No, joku muu ei välttämättä yhtään mitään. Itse tykkään kaikista eniten siitä, että sovellus näyttää minuutilleen kauanko olen ollut savuttomana, ja siitä että näen ajan joka on 
säästynyt muihin toimintoihin tupakoinnin jäädessä historiaan.

Sovellus näyttää myös paljonko rahaa on säästynyt ja siihen voi asettaa vaikka kohteen jota varten säästää tupakointiin aiemmin kuluneet rahat. Mun isä on aina sanonut että mä en osaa rahaa käyttää, mutta itseasiassa mä käytän sitä liiankin hyvin. Tästä syystä en usko että mulle jää kyllä senttiäkään enempää sukanvarteen, saan nekin eurot kyllä varmasti kulumaan.

 Sovelluksen aloitussivulta näkyy mm. savuton aika, säästetty raha, polttamatta
jääneet tupakat ja aika jonka olisin viettänyt tupakoidessa. 
Säästöissä saa muuten otettua huomioon myös nikotiinikorvaushoitoon menevän summan.


Sovellukseen voi kirjata päivänaikana niitä hetkiä jolloin tupakanhimo meinaa iskeä päälle. Mielihalun voimakkuuden, ajan, paikan tai vaikka tilanteen voi kirjata ylös, joista sovellus sitten parin päivän kuluessa muodostaa kaavioita, joista näkee konkreettisesti mikä on vaikkapa hankalin aika päivässä. Se, että tästä saisi todellisen kaavion aikaiseksi, vaatisi kyllä sen että jokainen kerta kirjattaisiin juuri sillä hetkellä, ja kirjaukseen laitettaisiin kokonaisvaltainen kuvaus tilanteesta, mihin mulla ei kyllä ole aikaa. Itse yleensä iltaisin näpyttelen "päiväkirjan" kautta vaan suunnilleen montako kertaa muistan että on päivän aikana tehnyt tiukkaa olla polttamatta.




Omalla kohdallani mielenkiintoiseksi on muodostunut sovelluksen terveysosio, jossa reaaliaikaisesti näen miten savuttomuus kohentaa terveyttäni monilta osa-alueilta. Toki aika on kussakin osa-alueessa arvio, en usko että juuri klo 23 maistan paremmin kuin vaikka klo 22.59. Mutta mielenkiintoista silti.




 Paljon muitakin ominaisuuksia ja toimintoja tuossa sovelluksessa on, mutta tässä ne mistä mä eniten tykkään. Ja olen kyllä huomannut senkin, että sovelluksesta on apua.
Kun tupakanhimo iskee, avaan sovelluksen ja katson jo saavutettuja terveysvaikutuksia. 
Terveyden takia mä tähän hommaan lähdin, en mene röökille vaan alottaakseni kaiken tämän alusta. 

Ei ei ei.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti